Tuesday, December 24, 2013

‘Asam garam’ Myanmar

Nay Pyi Taw: Kontroversi sering berlaku pada temasya sukan termasuk Sukan SEA yang berakhir kelmarin.

Mutu pengadilan yang lebih berat sebelah terhadap atlet tuan rumah jelas dilihat sekali gus membantu mereka muncul naib juara keseluruhan di belakang Thailand.

Begitu juga beberapa sukan subjektif yang mampu meningkatkan kutipan pingat mereka seperti chinlone, wusyu, judo dan bina badan.

Bagi kontinjen negara, kontroversi bermula dengan ketiadaan Chef de Mission, Datuk Wira Amiruddin Embi ketika Malaysia meraikan pingat emas ke-1,000 dalam sejarah temasya itu menerusi atlet wusyu, Phoon Eyin dalam acara qiangshu wanita. 

FotoKEGAGALAN skuad takraw dan pergaduhan pengurusan dengan media bagai makan diri sendiri.

Hanya beberapa pegawai Majlis Sukan Negara dilihat meraikan kejayaan itu dan Amiruddin sekadar tiba beberapa hari kemudian.

Skuad karate pula menunjukkan lagak mereka apabila wartawan Malaysia dihalang dan dihalau daripada membuat laporan sesi latihan secara tertutup.

Namun atlet tidak terjejas dengan berita buruk mengenai mereka dan melayan media dengan baik selepas menjadi antara lubuk emas negara pada temasya kali ini dengan tujuh pingat emas.

Semuanya berpunca daripada jurulatih dari Latvia, Andris Vasiljevs yang tidak mesra media namun kejayaan mereka mengatasi semua kontroversi itu.

Skuad sepak takraw dan berbasikal turut menconteng arang di muka sendiri dengan insiden yang tidak sepatutnya berlaku.

Pengurus sepak takraw, Zamry Fareed Moh Norden cuba menyerang wartawan negara sendiri kerana tidak berpuas hati dengan laporan dan kritikan yang ditulis.

Lebih mengecewakan, ada pegawai kontinjen negara menganggap kes itu tidak melanggar disiplin dan beliau tidak harus dihantar pulang kerana ia tidak membabitkan sesama atlet sebaliknya dengan orang luar.

Majlis Olimpik Malaysia (MOM) perlu selepas ini memberikan garis panduan lebih terperinci kepada pegawai dan atlet kontinjen negara supaya insiden serupa tidak berulang.

Berbasikal hanya mengundang kritikan selepas pelumba berpengalaman Mohd Zamri Salleh diketepikan pada saat-saat akhir acara lebuh raya lelaki yang menyaksikan kegagalan skuad negara.


Oleh Hamdan Saaid - Arena Harian Metro

No comments:

Post a Comment