Thursday, November 21, 2013

Sasaran realistik

Kuala Lumpur: Kontinjen negara sering kali memenangi 10 peratus daripada pingat emas ditawarkan pada temasya Sukan SEA.

Berdasarkan perangkaan itu, sasaran 40 emas disasarkan kali ini boleh dianggap realistik, menurut Setiausaha Kehormat Majlis Olimpik Malaysia Datuk Sieh Kok Chi.

Malaysia menghantar 833 atlet pada temasya dwi tahunan itu di Myanmar bulan depan dengan keseluruhan 460 pingat emas ditawarkan.

“Kita tidak menyertai semua acara dan hanya lebih kurang 400 saja pingat emas yang boleh dimenangi. Sepuluh peratus adalah jumlah biasa dimenangi Malaysia apabila bertanding di luar negara.

“Cuma di Brunei, kontinjen memperoleh keputusan luar biasa apabila memperoleh 24 peratus pingat emas daripada yang dipertandingkan. Kalau dapat menang 50 emas pasti bagus,” katanya semalam.

Sementara itu, Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN) Datuk Seri Zolkples Embong yang turut ditemui menyarankan satu resolusi diambil supaya semua kelab atau badan yang mengawal sukan taekwondo digabungkan di bawah Taekwondo Malaysia (TM) bagi mencari jalan penyelesaian isu berpanjangan badan induk itu dan Persatuan Taekwondo Malaysia (MTA).

“Buat masa ini, TM badan yang diiktiraf MOM dan Pejabat Pesuruhjaya Sukan. Ini juga bermakna hanya atlet yang berdaftar di bawah TM saja boleh mewakili negara ke temasya antarabangsa seperti Sukan SEA, Sukan Asia dan Olimpik... Yang pasti kita berurusan dengan TM saja,” katanya mengulas mengenai kenyataan MTA baru-baru ini yang menggesa mengembalikan status MTA sebagai ahli penuh MOM.



Arena - Harian Metro

No comments:

Post a Comment