Tuesday, December 15, 2009

Reputasi skuad raifal tercalar



AKSI Nur Ayuni ketika menyertai acara 10m air raifal final.

Penembak muda berbakat, Nur Ayuni Farhana jadi sandaran negara

SATU ketika dulu, skuad raifal - air dan prone - mempunyai reputasi selaku antara yang digeruni di rantau Asia Tenggara dan sentiasa membawa pulang sekurang-kurangnya satu emas daripada temasya ini sejak satu dekad yang lalu.

Malangnya, reputasi itu semakin terhakis apabila skuad raifal buat pertama kali gagal membawa pulang sebarang emas sejak 2001 apabila hanya menyumbangkan satu perak dan dua gangsa keseluruhannya.

Trio air raifal - Nur Suryani Mohd Taibi, Shahera Rahim Raja dan Nur Ayuni Farhana Abd Halim serta Muslifah Zulkifli dalam raifal prone, gagal mengulangi kejayaan di Korat apabila menyumbangkan satu emas.

Sebaik kekalahan dalam raifal prone kelmarin, penembak senior, Nur Suryani mengeluarkan ungkapan 'mungkin ini zaman kejatuhan (pasukan air raifal wanita).”

Sama ada ia dinyatakan secara berseloroh ataupun ia sememangnya satu kenyataan yang merumuskan persembahaan hambar penembak di sini, kedua-duanya boleh diterima.

"Mungkin kami tidak menemui sentuhan," kata Nur Suryani. "Memang dalam air raifal saya menembak dengan begitu buruk tetapi dalam acara prone, bidikan saya lebih konsisten.

"Mungkin ini satu pengajaran pahit. Kita selalu menang emas hingga menjadikan kita alpa dan lupa diri dan sesekali tersungkur teruk seperti ini, ia boleh menyedarkan kita semula. Mungkin keadaan ini bagus untuk pasukan, untuk kembali sedar dan bangkit daripada lamunan."

Sekalipun gagal meraih emas, Malaysia masih mempunyai barisan penembak muda dan berbakat seperti Nur Ayuni Farhana untuk disandarkan harapan. BHARIAN

No comments:

Post a Comment