Tuesday, June 9, 2015

Pelumba perlu bijak catur strategi

                          ZAMRI (kanan) sandaran negara.

Presiden Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM) Datuk Abu Samah Wahab memberi nasihat kepada pelumba negara agar bijak mengatur strategi menjelang saingan kriterium, lebuh raya dan ujian masa di Singapura.

Menurutnya, pelumba pecut seperti Anuar Manan (gambar), Mohd Harrif dan Zamri Saleh mempunyai peluang cerah meraih emas terutama dalam acara kriterium jika mampu menghalang cabaran pelumba tuan rumah, Thailand dan Laos.

“Saya menjangkakan dua pelumba Singapura khususnya Goh Choon Huat selain Thailand dan Laos mampu mendominasi acara kriterium,” katanya yang juga Naib Presiden Konfederasi Berbasikal Asia.

Jelasnya, apa yang berlaku di Kejohanan Berbasikal Asia (ACC) 2015 Thailand dalam perlumbaan lebuh raya pada waktu malam banyak memberi pengajaran kepada semua.

“Apa yang berlaku di sana ialah Harrif gagal mengekori kelompok besar dan abangnya, Zamri berada di depan pada sebahagian besar perlumbaan tapi tidak mendapat sokongan pelumba lain.

“Saya percaya saingan dalam acara kriterium kali ini sesuatu yang berbeza. Mereka yang bersaing memiliki corak kekuatan hampir sama,” katanya.

Ujar Abu Samah, hanya kebijaksanaan dalam mengatur strategi akan memberi kejayaan kepada pelumba Malaysia.

Semua pelumba negara bersama pengurus Omar Saad, jurulatih Sebastien Duclos dan Rizal Tisin tiba di Singapura semalam.

Acara berbasikal yang menawarkan enam pingat emas akan bermula 11 hingga 14 Jun.

Sumber: Harian Metro

No comments:

Post a Comment