Friday, June 5, 2015

Emas bola jaring makin hampir

PEMAIN Malaysia, Norashikin Kamalzaman (kanan) cuba membuat jaringan walaupun diganggu oleh dua pemain Brunei dalam perlawanan terakhir pusingan awal acara bola jaring Sukan SEA Singapura 2015 di Arena OCBC, Singapura semalam. UTUSAN

SINGAPURA – Skuad bola jaring negara kekal di landasan untuk meraih pingat emas Sukan SEA 2015 apabila menempah slot separuh akhir selepas menewaskan Thailand 71-34 dalam perlawanan terakhir peringkat awal di OCBC Arena semalam. 

Mengikut format perlawanan empat pasukan terbaik daripada enam peserta, yang bersaing di peringkat awal yang dilangsungkan secara liga satu pusingan, mara ke separuh akhir Sabtu ini. Malaysia yang ketika ini berada di kedudukan teratas liga selepas menamatkan lima perlawanan tanpa kalah dijadual menentang pasukan di kedudukan keempat Brunei pada aksi separuh akhir. 

Jurulatih Malaysia, Aminah Asaari berkata, pemainnya berjaya merealisasikan misi menewaskan Thailand tanpa sebarang masalah selain percaya mampu beraksi lebih baik dalam separuh akhir. 

“Syukur atas kemenangan ini dan pemain juga telah mempamerkan peningkatan yang positif sepanjang persaingan dalam peringkat kumpulan. “Secara keseluruhannya sepanjang lima perlawanan kami telah berjaya menjaringkan 384 gol manakala bolos 124 sahaja, sekali gus membuktikan pasukan ini berupaya melangkah ke saingan akhir,” katanya selepas tamat perlawanan menentang Thailand.

Dalam perlawanan tersebut peledak gol utama skuad kebangsaan Norashikin Kamalzaman beraksi cemerlang apabila menjaringkan 41 gol daripada 50 percubaan.

Dua penjaring berbisa, An Najwa Azizan dan Izyan Syazana Mohd. Wazir pula masing-masing berjaya menyumbat 17 gol dan 13 gol untuk melengkapkan pesta gol Malaysia meskipun Thailand cuba melawan pada suku masa ketiga serta keempat perlawanan. 

Malaysia sebelum ini menecuwaskan Myanmar 84-22, menundukkan Filipina 112-11, seri dengan juara Asia, Singapura 35-35 dan menang 82-24 ke atas Brunei. 


Sumber:UTUSAN

No comments:

Post a Comment