Thursday, December 12, 2013

Skuad Ekuestrian Ceriakan Kontinjen Malaysia Pada Hari Kelapan


NAYPYITAW, 11 Dis (Bernama) -- Skuad ekuestrian menceriakan kontinjen Malaysia pada hari kelapan Sukan SEA ke-27 apabila menyumbangkan dua pingat emas dalam acara perlumbaan lasak hari ini.

Pencapaian terpuji barisan atlet ekuestrian menyapu bersih dua pingat emas dalam kategori individu dan berpasukan acara itu yang membuka tirai hari ini, mengubat kehampaan kontinjen negara yang gagal meraih sebarang pingat emas semalam.

Ketika banyak acara akhir tidak berlangsung hari ini bagi memberi laluan persiapan kontinjen untuk majlis pembukaan malam ini, kejayaan skuad ekuestrian itu, berjaya menambah kutipan pingat keseluruhan kontinjen Malaysia dengan meraih lima pingat emas, lima perak dan 12 gangsa.

Pencapaian itu, bagaimanapun tidak mengubah kedudukan Malaysia dalam carta kutipan pingat keseluruhan apabila kekal di tangga kelima.

Tuan rumah, Myanmar terus unggul apabila mengutip keseluruhan 18 pingat emas, lapan perak dan 10 gangsa meninggalkan Vietnam di tangga kedua dengan 10 emas, lima perak dan tujuh gangsa.

Thailand kekal menghuni tempat ketiga dengan enam pingat emas, 10 perak dan empat gangsa manakala Indonesia pada kedudukan keempat setelah meraih lima emas, sembilan perak dan 10 gangsa.

Pencapaian atlet Malaysia dalam dua acara hari ini amat mengecewakan apabila skuad sepak takraw wanita gagal menyaingi kehebatan pasukan Thailand dalam acara berpasukan apabila tumpas 3-0.

Aksi skuad menembak berpasukan lelaki juga hambar apabila sekadar menduduki tempat keenam dalam acara akhir 50m rifle prone yang berlangsung di Yangon.

Acara akuatik yang membuka tirai esok dijangka menjadi lubuk emas buat kontinjen Malaysia manakala gandingan penembak wanita negara dalam acara 50m prone berpasukan diharap dapat menebus kekecewaan skuad lelaki.

Dua pemain badminton negara, Iskandar Zulkarnain Zainuddin dan Yang Li Lian juga akan turun beraksi di peringkat suku akhir, masing-masing dalam acara perseorangan lelaki dan wanita esok.

Kontinjen Malaysia turut mengharapkan aksi terbaik daripada dua pelumba berbasikal - Masziyaton Mohd Radzi dan Junaidah Juss bagi menambah pungutan pingat emas negara dalam acara 'cross country team relay'.

Turut beraksi esok ialah pasukan bola keranjang wanita yang akan menentang Myanmar dalam saingan pusingan awal dan skuad bola sepak wanita yang bakal berdepan Laos.

Daripada Elmi Rizal Elias -- BERNAMA

No comments:

Post a Comment