Tuesday, November 8, 2011

Harimau Muda sedia mengaum


WAN ZACK HAIKAL tidak dapat bersama skuad negara di Indonesia ekoran masalah kecederaan.


ADA sesuatu yang bermain di fikiran pengen- dali skuad Bawah 23 tahun (B-23) negara, Ong Kim Swee menjelang sepak mula acara bola sepak temasya Sukan SEA di Jakarta, Indonesia esok.

Selain bakal membuat perhitungan dengan Singapura pada aksi pembukaan Kumpulan A, Kim Swee juga lebih berwaspada dengan provokasi para penyokong tuan rumah yang pastinya bertindak menjadi 'pengacau' dalam setiap perlawanan yang diha- rungi anak-anak buahnya sepanjang berada di sana.

Spekulasi Sang Garuda 'busuk hati' kerana meminda jadual perlawanan pada saat-saat akhir juga sering bermain di benak peminat bola sepak tempatan, lantaran 'api permusu- han' antara kedua-dua negara dilihat masih membara gara-gara isu laser yang disensasi- kan peminat negara itu sebaik mereka tewas pada aksi final Piala AFF Suzuki tahun lepas.

Enggan cepat melatah, Kim Swee percaya Indonesia mempunyai alasannya tersendiri menganjakkan jadual perlawanan membabitkan pasukannya dua hari lebih awal berban- ding tarikh sebenar pada 9 November ini.
Meskipun ia merupakan pindaan kedua se- baik menukar tarikh kepada 8 November sebelum ini, Kim Swee tidak mahu konsen- trasi barisan pemainnya terganggu dengan si- tuasi itu.

"Sejujurnya, saya lebih suka berbicara mengenai pertemuan menentang Singapura yang dilihat menjadi titik tolak kejayaan pasu- kan kami mempertahankan pingat emas kali ini.

"Bagi saya, Indonesia pastinya mempunyai alasan tersendiri untuk mengubah jadual perlawanan, jadi saya yakin keputusan itu bukan dibuat semata-mata kerana hasad dengki ataupun mahu mengganggu konsentrasi kami," katanya kepada Kosmo! Ahad baru-baru ini.

Dengan kemungkinan berdepan provokasi melampau penyokong tuan rumah, tidak mustahil skuad kendalian Kim Swee terpaksa berdepan pengalaman menaiki kereta kebal Barracuda menuju ke stadium seperti mana yang ditempuh 'abang' mereka - skuad senior ketika final Piala AFF Suzuki tahun lalu.
Tambahan pula, kehadiran skuad Harimau Muda selaku juara bertahan Sukan SEA kali ini bukan sahaja menghadirkan rasa gerun tuan rumah, sebaliknya Singapura, Thailand dan Kemboja juga tidak terkecuali memiliki perasaan yang sama.

Selepas Singapura, skuad negara akan menentang Thailand (10 November), Kemboja (15 November) dan Indonesia (17 November), manakala aksi separuh akhir dan final diada- kan pada 19 dan 21 November.
Aksi Kumpulan B pula dilihat lebih memi- hak kepada naib juara, Vietnam yang dilihat lebih mudah menempah slot ke separuh akhir apabila diundi bersama Myanmar, Laos, Brunei, Filipina dan Timor Leste.
Kim Swee yang berlepas ke Jakarta bersama anak-anak buahnya Rabu lepas membe- ritahu, Singapura sememangnya pasukan yang hebat, terutamanya ketika berdepan dengan Malaysia dalam beberapa perlawanan sebelum ini.

"Apa yang saya dapat lihat, mereka seolah-olah beraksi dengan tenaga yang berlebihan setiap kali menentang negara kita berbanding negara lain, justeru kami harus berwaspada.
"Kemenangan 2-0 ketika aksi persahabatan awal tahun ini juga tidak boleh dijadikan ukuran kerana mereka hanya dibarisi oleh pemain skuad Olimpik ketika itu," kata- nya.

Tanggungjawab selaku kapten kali ini bakal digalas oleh Baddrol Bakhtiar, manakala Khairul Fahmi Che Mat bertindak selaku penolong kapten.
Bagaimanapun, nama-nama besar seperti Gary Steven Robbat dan Wan Zack Haikal Wan Nor ter- paksa diketepikan gara-gara kece- deraan.

Apa yang pasti, Harimau Muda harus berwaspada dengan 1,001 helah yang bakal direncanakan pengendali Singapura, Slobodan Pavkovic.



Harimau Muda sedia mengaum

No comments:

Post a Comment