Tuesday, December 22, 2009

Lagi emas pada hari terakhir


FARKHAN (kiri) dan Fairus bangga menunjukkan pingat emas yang
dimenangi dalam acara tinju semalam.


VIENTIANE, Laos - Dua petinju negara, Mohd. Farkhan Mohd. Haron dan Mohd. Fairus Azwan Abdullah berjaya memecahkan penguasaan Filipina dan Thailand dalam acara tinju pada Sukan SEA XXV apabila meraih pingat emas dalam kategori masing-masing.

Farkhan yang turun dalam kategori middleweight bagi berat badan kurang 75 kilogram membuktikan kemampuannya apabila mudah menjinakkan petinju Vietnam, Cao Van Trong dalam pertarungan akhir.

Gangsa acara ini menjadi milik petinju Indonesia, Nasruddin dan Aung Ko Ko dari Myanmar.

Dalam kategori heavyweight pula, Fairus mencipta kejutan apabila menumbangkan petinju pilihan dari Indonesia, Ahmad Amri untuk menyumbang emas kedua buat Malaysia dari gelanggang tinju.


PEI TTY (depan) dan Eei Hui menepati
ramalan meraih emas dalam
acara beregu
wanita.


Keceriaan turun dijelmakan beregu wanita No. 1 negara, Wong Pei Tty dan Chin Eei Hui yang menepati ramalan meraih emas acara tersebut.

Pada penentuan pingat emas, Pei Tty-Eei Hui yang sebelum ini membantu Malaysia meraih emas acara berpasukan tidak berdepan masalah menewaskan beregu Singapura, Shinta Mulia Sari-Yao Li dengan 21-12, 21-11.

Begitupun, harapan negara untuk menambah satu lagi emas dari lapangan badminton tidak kesampaian apabila pasangan Koo Kien Keat dan Tan Boon Heong sekadar meraih perak dalam acara beregu lelaki.

Kien Keat-Boon Heong yang turun selaku beregu No. 1 dunia tewas 17-21, 17-21 kepada musuh tradisi dari Indonesia, Hendra Setiawan-Markis Kido pada perlawanan akhir.

Satu lagi pasangan negara, Mohd. Fairuzizuan Mohd. Tazari dan Mohd. Zakry Abdul Latif sekadar berpuas hati dengan pingat gangsa.

No comments:

Post a Comment