Friday, December 4, 2009

Hanya lima emas jadi sasaran


PENERJUN bertaraf dunia, Mun Yee (kiri) dan Yan Yee mampu lakar nama di Laos.

Penerjun 'veteran' kekal sandaran Asum

HANYA lima emas menjadi sasaran Kesatuan Renang Amatur Malaysia (Asum) pada temasya kali ini, walaupun musim ini dipenuhi lakaran indah kejayaan atlit terjun negara di persada dunia terutama pada Kejohanan Dunia di Rome tahun ini.

Leong Mung Yee, Pandelela Rinong, Bryan Nickson Lomas serta Yeoh Ken Nee adalah muka-muka lama yang masih diharapkan dapat menuai emas pada kali ini, sasaran yang dianggap mudah dicapai berdasarkan status penerjun negara ketika ini.

Gandingan Mun Yee-Pandelela dijangka tidak bermasalah mengulangi kejayaan dalam acara 10 meter platform manakala Pandelela turut beraksi dalam acara 3m papan anjal.

Ken Nee dan Bryan Nikson juga dijangka menyerlah dalam acara individu dan berpasangan.

Jika sebelum ini Malaysia meraih tujuh emas di Korat, yang memperbaiki catatan lima emas di Manila pada 2005, persaraan beberapa penerjun seperti Elizabeth Jimie serta Rosharissham Roslan banyak mempengaruhi keadaan.

BRYAN Nickson (kiri) dan Pandelela.

Oleh itu, kehadiran penerjun muda menggantikan dua atlit senior itu menyebabkan persatuan sukar untuk menyandarkan harapan terlalu tinggi.

Ia ditambah dengan beberapa acara juga tidak dipertandingkan seperti 1m papan anjal lelaki dan wanita yang mula dipertandingkan di Manila 2005. BHARIAN

No comments:

Post a Comment