Monday, April 20, 2015

Petanque azam akhiri kemarau pingat Emas di Singapura

KUALA LUMPUR, 19 April (Bernama) -- Pasukan petanque negara optimis dapat mengakhiri kemarau pingat emas pada temasya Sukan SEA 2015 di Singapura, Jun ini.

Setiausaha Kehormat, Persekutuan Petanque Malaysia, Zanilisa Mohamad berkata keyakinan ini disandarkan kepada atlet negara, Mohamad Nuzul Azwan Ahmad Termizi dalam acara shooting.

"Keyakinan itu berdasarkan pencapaian pingat gangsa oleh Nuzul Azwan pada Kejohanan Piala Dunia di Perancis, awal tahun ini," katanya kepada Bernama di sini hari Ahad.

Menurutnya, skuad negara akan disertai enam atlet wanita dan tujuh atlet lelaki yang akan mengambil bahagian acara shooting, single, double, triple dan mixed triple dan mix double.

Mengulas mengenai kelemahan atlet petanque, Zanilisa berkata atlet negara perlu memperbaiki mutu persembahan pada peringkat final.

"Kita perlu pemain yang boleh berfikir ketika beraksi. Mereka perlu bijak menyusun strategi. Masalah pemain negara ialah mereka menghadapi masalah ketika saat kritikal pada final," katanya.

Zanilisa, yang juga pengurus pasukan, berkata Thailand, Laos dan Kemboja dijangka memberi saingan sengit kepada skuad negara pada temasya dwitahunan itu dari 5 hingga 16 Jun ini.

Petanque mula diperkenalkan pada Sukan SEA ketika Kuala Lumpur menjadi tuan rumah pada 2001. Pada edisi 2013 di Myanmar, skuad negara hanya mampu meraih lima pingat gangsa.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment