Tuesday, December 22, 2009

Pemanah muda jelas tenggelam dalam tekanan saingan

HANYA satu emas daripada dua yang disasarkan mampu dibawa pulang skuad negara apabila bidikan mereka tersasar akibat daripada kurang pengalaman pemanah muda.


Emas tunggal dipungut melalui Cheng Chu Sian dalam individu recurve lelaki, dengan tiga perak turut diraih S Abarasi (individu recurve wanita), trio recurve lelaki dan compound wanita.

Kekurangan pengalaman pada pemanah muda tidak dinafikan menjadi penyumbang kepada kegagalan itu selain daripada kelemahan mental pemanah senior dalam berdepan dengan rasa gemuruh ketika menentang lawan.

"Kita ada membawa beberapa pemanah muda dalam temasya kali ini untuk memberi pendedahan dan menimba pengalaman," kata jurulatih Lee Jae-hyung, kelmarin. "Dalam acara berpasukan apabila seorang daripada anggota tidak menampilkan aksi terbaik, ia sudah tentu akan mempengaruhi keputusan keseluruhan skuad.

"Ini barisan yang terbaik kami bawa ke Sukan Sea dan secara keseluruhannya mereka beraksi dengan memuaskan walaupun saya rasa prestasi mereka boleh ditingkatkan lagi."

Dua tahun lalu Malaysia meraih dua emas melalui recurve berpasukan dan individu lelaki tetapi kali ini, skuad lelaki tewas kepada Thailand manakala wanita pula dikejutkan Singapura di separuh akhir sebelum kalah kepada Myanmar dalam penentuan gangsa.

Anbarasi pula tidak dapat menampilkan panahan terbaik ketika menentang Novia Nuraini dari Indonesia dalam recurve indvidu wanita akhir manakala Nur Amirah Mohamad dalam berpasukan wanita serta Arif Farhan Ibrahim Putra dan Azizul Azri Abdul Azis, yang beraksi pertama kali, perlu belajar untuk mengawal rasa gugup ketika berdepan saingan penting.

Bagi skuad compound wanita, gandingan Fatin Nurfatehah Mat Salleh Nurhidayah Abdul Latip dan Saritha Cham Nong, menyumbangkan perak buat pertama kali dalam temasya ini sejak Malaysia mula menyertai acara itu pada 2005 di Manila.BH

No comments:

Post a Comment