Wednesday, October 28, 2009

KOAM pilih Kota Kinabalu lokasi latihan pusat


bharian.com.my

BAYU Kota Kinabalu diharap mampu merangsang atlit olahraga negara untuk menggapai sasaran lapan pingat emas di Vientiane apabila ibu negeri Sabah itu dipilih sebagai lokasi latihan pusat oleh Kesatuan Olahraga Amatur Malaysia (KOAM) untuk menghadapi Sukan Sea XXV.

Rasional pemilihan Kota Kinabalu sebagai destinasi latihan pusat tiga minggu ialah memberikan 'angin dan perubahan baru' kepada atlit kebangsaan yang asyik terperap di balapan dan Institut Sukan Negara (ISN), Bukit Jalil.

Namun, rancangan KOAM itu masih belum mendapat persetujuan mutlak daripada Majlis Sukan Negara (MSN) yang diminta untuk membiayai latihan pusat khas olahraga selama 21 hari itu yang kemungkinan membabitkan hampir 50 atlit, jurulatih, pegawai dan kakitangan sokongan.


"Latihan pusat itu dijangka bermula sebaik atlit pulang daripada mengambil bahagian dalam Kejohanan Asia (ATF) di China, bulan depan.

"KOAM memilih Kota Kinabalu sebagai destinasi latihan ialah untuk memberikan kelainan kepada atlit dan menyuntik kesegaran dalam diri mereka dengan beralih daripada kebiasaan berlatih di tempat yang sama," kata Presiden KOAM, Datuk Seri Shahidan Kassim.

Ditanya apakah latihan pusat ini sudah mendapat persetujuan daripada MSN, Shahidan berkata KOAM yakin majlis tidak akan menghalang hasrat persatuan dan akan memberikan sokongan.

"KOAM dalam proses mengemukakan cadangan itu kepada MSN dan daripada perbincangan awal, tampak mereka tiada halangan," kata Shahidan. "KOAM mengharapkan MSN untuk membiayai latihan itu."

Shahidan juga berkata, KOAM akan memastikan latihan pusat itu tidak akan bertindih dengan kem latihan nasional yang kemungkinan dikelolakan MSN sebelum atlit berlepas ke Vientiane.

No comments:

Post a Comment